Jak připravit kolo po zimě? Servis kola po zimě

Jaro se blíží nezadržitelnými krůčky a s tím i ruku v ruce cyklistická sezóna. S tím se pojí i potřebná kontrola kola před první vyjížďkou. Jarní servis a kontrolu kola provádí každý cyklistický servis. Pokud jsme alespoň trošku zruční, základní servis a přípravu kola si můžeme provést sami. Na co vše je potřeba se zaměřit?

 Jak připravit kolo po zimě_2

Vyčištění kola

Po dlouhé zimě na uskladněné kolo dopadal prach a někdy tam zůstane nečistota i z poslední podzimní blátivé vyjížďky.  S co nejmenším množstvím vody se pomocí hadry snažíme očistit veškeré nečistoty z rámu, kol, řetězu, přehazovačky či pedálů. Při čištění kola lze využít i speciálně určených čisticích prostředků určené pro tuto údržbu. Nikdy při čištění nepoužíváme nadměrnou fyzickou sílu a umyté kolo necháme řádně uschnout na vzduchu.

Kontrola ráfků a pneumatik

Již při mytí kola můžeme zkontrolovat ráfky. Kontrolujeme to, zdali nejsou fyzicky poškozené a nenachází se na nich prohnuté části, praskliny či různé deformace. Poškozené či křivé ráfky nadměrně namáhají pneumatiky a škodí brzdám. Současně provedeme i kontrolu plášťů. U plášťů kontrolujeme vzorek, deformace, trhliny, boule či praskliny. Posledním krokem je nafoukání kol. Po chvíli či nejlépe druhý den zkontrolujeme, jestli tlak drží.

Kontrola brzd

V této sekci se zaměříme na kontrolu brzdových špalků a páček. Stiskneme obě páčky, vždy se musí plynule vracet do původní polohy a nesmí se zasekávat. Pokračujeme kontrolou brzdových špalků. Při stisku páčky musí špalky současně stisknout brzdový kotouč či ráfek. V případě, že doléhají nerovnoměrně, hrozí nadměrné opotřebení či zničení brzdových destiček či špalků. Pokud si troufáme sami na seřízení brzd, můžeme zkusit seřídit brzdové lanko. V opačném případě doporučujeme kolo zanést do odborného servisu, kde nám brzdy bezpečně seřídí.

Kontrola středu, pedálů, přehazovačky a řetězu

Opticky i mechanicky zkontrolujeme řetěz, pedály, přehazovačku, převodníky, kazetu a střed na kole. V případě, že již vidíme nadměrně prověšený řetěz či nezvyklý pohyb některých z komponentů, nesmíme to podcenit. Nesmíme ani podcenit kontrolu zubů na kazetě. Mohou být ohnuté nebo ulomené. Začneme otáčet pedály ve směru jízdy a začneme řadit. Přechod řetězu musí být plynulý, nesmí nic hlasitě rachotit či přeskakovat. V opačném případě je potřeba seřídit pomocí lanek celý systém. Pokud si na to netroufáte, doporučujeme opět návštěvu servisu. Zde mohou i přeměřit řetěz. Jeho životnost je omezená, a pokud se podcení jeho výměna, může dojít k poškození zmiňovaných komponentů.

Kontrola šroubů, lanek a bovdenů

Doporučujeme také zkontrolovat utažení veškerých šroubů na kole. Případně šrouby s citem utáhnout. Také kontrolujeme stav bovdenů a lanek. Nic se nesmí nikde třepit či nesmí být poškozeno.

Kdo maže, ten jede

Krásné české přísloví, které je v naší situaci dvousečné. Musíme zkontrolovat správné a dostatečné namazání komponentů, na které mazivo patří. Při mazání či použití spreje s mazivem musíme dávat velký pozor na to, ať se olej nedostane na brzdy. Očištěný řetěz je potřeba namazat. Mazivo nanášíme rovnoměrně na řetěz za současného otáčení pedálů proti směru hodinových ručiček.

Po kompletní kontrole a malých servisních zákrocích máme hotovo. Pro naši jistotu můžeme provést poslední kontrolu. Zapružíme s vidlicí. Vše musí být plynulé a hladké bez jakých kolik nechtěných zvuků. Také můžeme kolo rovnoměrně zvednout do výšky 5-10 cm a pustit jej zpátky na zem. Při dopadu kola nesmí být slyšet žádné chrastění, klepání či rachocení. V tomto případě máme kolo zkontrolováno a připraveno na další sezónu.

Pokud se nám z kola ozval nepříjemný zvuk, který tam nemá být, doporučujeme návštěvu servisu. V případě, že jste z Opavska, nabízíme služby našeho Pomeláckého cykloservisu. Dbáme na osobní přístup a maximální péči o kole za velmi příjemné ceny. Více o servise zjistíte zde: Servis kol.

 

 

×

Splátková kalkulačka ESSOX

×